Hur vi retuscherade och skapade Julkortet

Hur vi retuscherade och skapade Julkortet

Vi bestämde oss för att skapa ett eget julkort i år (se tidigare inlägg) och snön har flitigt lyst med sin frånvaro. Ett julkort utan snö går inte för sig, så vi fick ta till några enkla retusch-knep. Så här skapade vi jukortet steg för steg:

Steg 1: En grundbild föreställande en av våra backup-kameror. Bilden är fotograferad med en enda Speedlight blixt högt placerad från vänster och en upplättning (reflexskärm) snett nedifrån på höger sida.

Steg 2: Vi frostade ned objektiv och kamerahus genom att maska fram ett slags ”fling-ludd” som vi skapat med basic photoshop penslar. En början, men hitills såg det mer ut som florsocker som man hällt över kameran. Inte riktigt juligt, vi behövde fler åtgärder.

Steg 3: Yriga flingor i varierande storlekar som vi sedan blurrat på olika ställen för att motsvara objektivets skärpedjup. Defenitivt mer juligt, men något saknades ännu…

Steg 4: Javisst… ett snötäcke över bottenplattan gav slutligen den rätta känslan. På med kontrast och ljus samt att vi kylde ned helheten en aning. Ovanpå detta lade vi text och vips så hade vi årets julkort klart.

Mer om den retusch vi utför finns på Petter Magnusson website

God fortsättning allihopa!


Petter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *